Suç ve Suçlularla Mücadelede Nebevi Metodlar, Cevat Akşit
Rasûlullah (s.a.s.) insanların gönüllerini, suça karşı dik
durma hususunda eğitmiştir. İlk müslüman oluşla başlayıp
suçtan uzak ferdler olarak yaşamaları gerektiği hususunda
onlara manevî destek sağlamıştır. Bu desteği "alternatif
sunarak, müjdeleyerek, uyararak vs.” yerine getirmiştir.
Bunun neticesinde toplumda suç oranları azalmıştır.
Suçluların eğitiminde temel değerler üzerinde çok
durmuştur. Onları topluma kazandırmayı hedef olarak
belirlemiştir. Onları dışlamamıştır. Ceza verdiği kişilerin
maddî ihtiyaçlarına ve cenaze işlemlerine varıncaya kadar
onlarla ilgilenmiştir. Onlara verdiği cezanın mânen
temizlenme ve cennete girme vesilesi olduğunu sahâbeye
öğretmiştir. Bu hususlar, sahâbe tarafından da bu şekilde
algılanmıştır.
Suçla mücadele toplumun bütün kesimlerinin aynı desteği
vermeleri gerekmektedir. Rasûlullah’ın (s.a.s.) uyguladığı
tedbirleri de bütüncül olarak ele almak zorunludur. Birini
diğerinden ayırarak ele almak ise, Rasûlullah’ın (s.a.s.)
muradına ters düşmektedir…
Sahâbe müslüman olurken nelere teslim olduğunu, teslim
olmanın ne demek olduğunu bilerek müslüman
oluyorlardı… Dolayısıyla onlardan birisinin "Zina etmesi,
hırsızlık yapması”, suç işleyenin onuruna dokunuyordu.
Sıradan birine çok büyük işkence gibi görünen bir ceza,
Sahâbe suçlusu için hiç de öyle görünmüyordu. Aksine
Rasûlullah’a (s.a.s.) tamamen teslim oluşun hazzını
yaşıyorlardı…